مسواک زدن قبل از صبحانه یا بعد از صبحانه؟

برای اینکه بهتر متوجه شویم، هر سناریو (مسواک زدن قبل از صبحانه و بعد از آن) را جداگانه بررسی خواهیم کرد. ما به صورت علمی می دانیم که فلوراید با جلوگیری از ساییدگی و تحلیل مینای دندان و کمک به ترمیم مینای دندان از پوسیدگی دندان ها پیشگیری می کند. چنانچه دندان ها را قبل از صبحانه مسواک بزنید، تجمع پلاک را از روی دندان ها برداشته و واکنش اسیدی ایجاد شده توسط باکتری های موجود در غذا را به حداقل می رسانید.

بعد از صبحانه، اسیدی شدن فضای دهان رخ داده است و همچنین سطح دندان به علت پایین رفتن شدید PH (گاهی تا 5/5 هم بسته به نوع غذا می تواند کاهش یابد) نرم شده است.مسواک زدن در این زمان، با توجه به تحریک پذیری دندان ها پس از خوردن صبحانه، به فرسایش دندان می انجامد.  فلورایدی که در این زمان به دندان ها می رسد نمی تواند اثر بخشی مناسبی در پیشگیری از فرسایش مینای دندان و بهبود ترمیم آن انجام دهد.

با اینحال عوامل دیگری همچون ترجیحات و عادات شخصی، تاثیر مسواک زدن بر روی مزه غذا نیز در تصمیم مسواک قبل یا بعد از صبحانه  دخیل است.

مسواک زدن 20 تا 60 دقیقه بعد از خوردن غذا

به علت واکنش اسیدی ایجاد شده در هنگام خوردن غذا پیشنهاد می شود صبر کنید بزاق شماPH موجود در دهان را خنثی کند و سپس مسواک بزنید تا دندان های شما کمتر دچار تحلیل شوند. پیشنهاد گروهی از متخصصین دهان و دندان این است که باید بین 20 تا 60 دقیقه بعد از اتمام غذا مسواک زده شود و گروهی دیگر پیشنهاد می کنند که قبل از خوردن غذا دندان ها را مسواک بزنید و بعد از اتمام آن، دهان خود را با آب بشویید.

در واقعیت، این بحث کاملا آکادمیک بوده و مساله اصلی این است که هر فرد باید دوبار در روز (یک بار صبح و یک بار قبل از خواب) مسواک بزند. در مورد کودکان نیز والدین می بایست مسئولیت نظارت بر زمان و نحوه مسواک زدن آن ها را بر عهده گیرند.

منبع: انجمن اروپایی دندانپزشکی کودکان

آیا مسواک بین دندانی جایگزین مناسبی برای نخ دندان است؟

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *