مسواک بزنید و آن را به موقع تعویض کنید

چرا مسواک میزنیم؟

دلیل اصلی مسواک زدن برداشتن یک لایه مضر نامرئی از سطح دندان ولثه است که حتی بدون خوردن و آشامیدن نیز بوجود می آید. نام این لایه “پلاک”(plaque) است.

پلاک مهمترین علت پوسیدگی دندان و بیماریهای لثه ای است. اگر دندانها و لثه های شما کاملا تمیز و بهداشتی باشد، پس از 15 دقیقه یک لایه نازک در سطح دندانها و لثه های شما تشکیل می شود که ناشی از رسوب پروتئینها و گلیکو پروتئینهای موجود در بزاق شماست. این لایه نازک”پلیکل”(pellicle) نام دارد. پس از حدود 2 ساعت، باکتریها در این لایه متراکم شده و پلاک تشکیل می شود. این باکتریها بتدریج رشد کرده و زیاد می شوند. پس از 5 روز تعداد آنها به حداکثر رسیده و تقریبا ثابت می شود.

نکته مهم این است که باکتریها در دهان و بزاق وجود دارند و پسمانده های غذا (بویژه ترکیبات قندی) فقط باعث تسریع رشد آنها در سطح دندان و لثه می شوند. پلاک علاوه بر ایجاد یکسری بیماریهای لثه ای با ترشح اسید از باکتریهای موجود در آن سبب پوسیدگی و تخریب دندان می شود.

بنابراین حذف متناوب این لایه برای بهداشت دهان، جلوگیری از پوسیدگی دندان و بیماریهای لثه ای کاملا الزامی است. دو بار مسواک زدن صحیح با یک خمیر دندان مناسب در طول شبانه روز این اطمینان را به شما می دهد که دندانها و لثه های شما عاری از این لایه آلوده و خطرناک باشد.

چه زمانی باید مسواک خود را عوض کنیم؟

شما باید هر زمان که موهای مسواک شروع به فرسوده شدن می کنند یا هر سه ماه یک بار مسواک قدیمی خود را با با مسواک جدید عوض کنید. همچنین استفاده از مسواک جدید پس از سرما خوردگی و سینوزیت از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا تجمع میکروب ها بر روی موهای مسواک می تواند موجب بازگشت بیماری شما شود.

انتخاب مسواک مناسب و روش صحیح مسواک زدن

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *