آیا مسواک بین دندانی جایگزین مناسبی برای نخ دندان است؟

اگر به دنبال داشتن دندان­هایی سالم هستید،یکی از کارهایی که می­بایست به طور روزانه انجام دهید، تمیز کردن فضای بین دندان­ها است.

اکثر افراد برای این­کار از نخ دندان استفاده می­کنند اما چنانچه استفاده از نخ دندان برای شما مشکل است، میتوانید از مسواک بین دندانی استفاده کنید.

مسواک بین دندانی چیست؟

 قسمت سر این مسواک­ ها بسیار باریک و معمولا گرد یا مخروطی شکل است و موهای این مسواک با سیم­ هایی بسیار باریک به بدنه وصل شده­ است.

سایز این مسواک­ها متفاوت است تا شما سایز مناسب دندان­ های خود را بر اساس فاصله میان دندان­ هایتان انتخاب کنید.

این مسواک­ها برای تمیز کردن فضای بین دندان­های مصنوعی، ایمپلنت، بریج و همچنین لثه نیز مورد استفاده قرار گیرد.

مسواک بین دندانی برای چه کسانی مناسب است؟

  • افرادی با توانایی حرکتی محدود: افرادی که بیماری های مفصلی دارند و یا توانایی­ حرکتی آنها محدود است، احتمالا استفاده از مسواک بین دندانی را به نخ دندان ترجیح خواهند داد.
  • افراد دارای ارتودنسی دندان: استفاده از نخ دندان برای افراد دارای ارتدنسی ثابت معمولا میسر نیست. این مسواک ­های باریک برای خارج کردن باقیمانده غذا و پلاک از بین دندان­ ها و گوشه براکت ­های ارتودنسی مناسب است.
  • افرادی که بین دندان­هایشان فاصله دارند: اگر فاصله بین دندان های شما زیاد است، سطح دندان­های شما ناصاف است و یا لثه های شما در حال تحلیل است، نمی­توانید با استفاده از نخ دندان، آن را به طور کامل تمیز کنید چرا که نخ دندان فضاهای خالی را به طور کامل پر نمی کند. در این موارد استفاده از مسواک­ بین دندانی، انتخابی مناسب جهت خارج کردن پلاک و باقی مانده غذا است.
  • افرادی که علاقه به استفاده از نخ دندان ندارند: استفاده از نخ دندان برای بسیاری از افراد خوشایند نیست، به عنوان مثال ممکن است این کار برای آنها سخت باشد و یا از حس آن خوششان نیاید. در هر صورت چنانچه علاقه ای به استفاده از نخ دندان ندارید، مسواک بین دندانی انتخابی بهتر برای شما بوده و به علاوه استفاده از آن نیز ساده تر است.

مزایا و معایب استفاده از مسواک­ بین دندانی

مزایا:

  • استفاده آسان (دسته مسواک را بگیرید و دندان­هایتان را تمیز کنید)
  • سادگی تمیز کردن مسواک میان دندانی
  • قابلیت تمیز کردن فواصل بزرگ میان دندان­ها، مخصوصا میان دندان­های کج، تاج دندان یا بریج دندان.
  • بر عکس نخ دندان های مومی، لایه مومی از خود بر روی سطح دندان بر جا نمی گذارد (لایه های مومی روی دندان، موجب تجمع پلاک می شوند)

معایب:

  • قیمت بالاتر نسبت به نخ دندان
  • مسواک میان دندانی در مرکز خود دارای یک سیم ظریف بوده که معمولا هنگام استفاده به لثه ها آسیب می زند.
  • با وجود اینکه می­ توانید آن را تمیز کنید اما امکان استریل کردن آن وجود ندارد. از آنجایی که استفاده از مسواک میان دندانی ممکن است به لثه آسیب بزند، این امر باعث ایجاد عفونت خواهد شد.

چه موقع باید مسواک را تعویض کرد؟

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *