تشخیص دیابت توسط دندانپزشک

هنگامی که ما به دندانپزشکی می رویم، معمولا دلیلی جز سلامتی دهان و دندان ندارد. اما اگر بیشتر دندانپزشکان میتوانستند علاوه بر سلامتی دهان و دندان سلامتی دیگر نقاط بدن شما مانند دیابت را نیز مورد سنجش قرار دهند بهتر نبود؟

هر ساله تعداد زیادی از افراد حداقل یکبار به دندانپزشک مراجعه میکنند. ولی احتمال مراجعه به یک پزشک متخصص غدد کمتر است. در صورتی که بسیار از بیماری های جدی هنگام تشخیص علائم اولیه قابل پیشگیری هستند مانند دیابت.

طبق تحقیقات انجام شده در حال حاضر علاوه بر 29.1 میلیون آمریکایی که مبتلا به دیابت هستندو با آن دست و پنجه نرم میکنند، پیش بینی میشود که 8.1 میلیون نفر دیگر هستند که از بیماری خود بیخبر هستند. اگر یک راه ساده وجود داشت که میتوانستیم این بیماری را تشخیص دهیم بهتر نبود؟

این فرصت در تمامی دندان پزشکی ها و برای همه افراد فراهم است. کافی است که هنگام مراجعه به دندانپزشک تحت معاینه کامل بهداشتی قرار بگیرند. بر اساس یک مطالعه جدید که در مجله بهداشت عمومی آمریکا به چاپ رسیده است، “اگر نمونه خون لثه توسط دستگاه سنجش دیابت مورد آزمایش  قرار بگیرد همان شاخصه هایی را نشان میدهد که نمونه خون سر انگشت فرد نمایش میدهد.”

بطور خلاصه این مطلب به این معناست که از خون لثه میتوان بجای انگشت، آزمایش دیابِت گرفته شود. بر اساس این یافته معاینه دندانپزشک میتواند یک اتفاق فوق العاده موثر را در زمینه پیشگیری و درمان دیابت رقم بزند.

نتیجه گیری نهایی

بگفته دکتر استراوس از دانشگاه نیویورک، اگر ما بر اهمیت غربال گری دیابت در دندانپزشکی تایید کنیم، میتوانیم در پیشگیری از دیابِت و حفظ سلامت جامعه قدم های موثر تری برداریم.

منبع

در مورد لمینت دندان ها بیشتر بدانبد

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *