بارداری و بهداشت دهان و دندان

شاید باور آن سخت باشد اما مشکلات دهان و دندان شما در زمان بارداری بر روی کودک در راه شما تاثیر خواهد گذاشت، مطالعات نشان داده که میان بیماری لثه مادر و تولد پیش از موعد و به دنیا آمدن کودک با وزن پایین ارتباط وجود دارد.

تمیز کردن مرتب دندان ها در کنار رعایت بهداشت دهان و دندان به اندازه سونوگرافی و مراجعه به دکتر زنان مهم است.

هورمون های بارداری موجب افزایش ریسک ابتلا به بیماری های لثه می شوند. خوشبختانه این مشکلات قابل پیشگیری هستند.

چگونه ژنژویت (ورم لثه) بر بارداری تاثیر می گذارد؟

در دوران بارداری، هورمون های خاصی (پروژسترون و استروژن) در بدن افزایش می یابند. این هورمون ها باعث می شود لثه ها به وجود حتی مقادیر کمی پلاک، بیش از حد عادی واکنش نشان دهند.

این واکنش معمولا بین ماه 2 تا 8 بارداری خود را نشان می دهد. زنان معمولا متوجه می شوند که لثه های آن ها، قرمزتر و متورم تر می شوند و هنگام ایجاد تماس دچار درد می شوند. همچنین بعد از مسواک یا نخ دندان احتمال خونریزی بالا می رود.

در شرایط حاد که افراد احساس سوزش در لثه های خود دارند و به پزشک مراجعه می کنند و به علت بارداری نمی توان برای آن ها دارو تجویز کرد. به همین دلیل ضروریست که پیش از اقدام برای بارداری از سلامت لثه های خود اطمینان حاصل کنید.

بیماری های دهان و دندان مادران چگونه بر کودک تاثیر می گذارد

علاوه بر ترس از به دنیا آمدن کودک با وزن پایین یا به دنیا آمدن پیش از موعد کودک، مادران باردار باید نسبت به بیماری هایی که ممکن است کودک بر اثر بیماری های لثه مادر بگیرد نیز حساس باشند. بیماری لثه می تواند منجر به بیماری های قلبی و عفونت های خونی شود که می تواند به کودک منتقل شود.

پس زنان باردار باید چه کنند؟ این اقدامات ساده را رعایت کنید تا هم مادر و هم کودک خوشحال و سلامت باشند:

قبل از اقدام به بارداری از دندانپزشک خود گواهی سلامت دریافت کنید

بهتر است قبل از اقدام به بارداری به سلامت دهان و دندان خود رسیدگی کنید. به دندانپزشک مراجعه کنید، دندان های خود را تمیز کنید و مشکلات دهان و دندان خود را برطرف کنید.

از خمیردندان دارای طعم ملایم استفاده کنید

گاهی اوقات بیماری های صبحگاهی (حالت تهوع صبحگاهی) مسواک زدن را برای خانم های باردار مشکل می کند. از خمیردندانی استفاده کنید که دارای مواد طبیعی بوده و حاوی مواد شیمیایی مضر نباشد.

مسواک، نخ دندان، آبکشی، تکرار

رعایت بهداشت دهان و دندان آسان ترین روش برای از سر گذراندن یک دوره حاملگی موفق است.

به دندانپزشک مراجعه کنید

با توجه به تغییرات هورمونی که شما را در معرض بیماری پریودنتال قرار می دهد مراجعه مرتب به دندانپزشک جهت پیشگیری از بیماری های کودکان، ضروریست.

توصیه هایی در خصوص مراجعه به دندانپزشک در زمان بارداری

به خونریزی لثه توجه کنید

چنانچه متوجه هرگونه تغییر در لثه خود شدید سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید چرا که می تواند نشانه ها اولیه ورم لثه (ژنژویت) بوده و فرزند شما را تحت تاثیر قرار دهد.

از عکس­برداری با اشعه ایکس در این دوران بپرهیزید

اگر عکس برداری با اشعه ایکس در دوره بارداری ضروری است (مثلا در موارد اورژانسی)، دندانپزشک شما با احتیاط کامل این کار را انجام خواهد داد تا از شما و فرزندتان محافظت کند. پیشرفت های تکنولوژیکی امروزه این نوع عکس برداری را بسیار ایمن تر کرده است.

آخرین چیزی که یک مادر باردار می خواهد به آن فکر کند، بیماری لثه است. قبل از اینکه تبدیل به مشکل شود از بروز آن پیشگیری کنید.

آخرین پیام: قبل از بارداری باید وضعیت سلامت دهان و دندان شما در بهترین وضعیت باشد. اگر نیست، ممکن است برای فرزند در راه شما مشکلاتی ایجاد شود.

خشکی دهان ، علل، پیشگیری و درمان

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *