آنچه باید درباره سندرم سوزش دهان (BMS) بدانید

آیا شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که برای روزها، ماه ها یا حتی بیشتر در دهان خود احساس سوزش و درد میکنید؟ اگر پاسخ مثبت است شاید مشغول تجربه کردن سندرم سوزش دهان هستید. توصیه میکنیم این مطلب را مطالعه فرمایید:

در صورتی که هرگونه ناهنجاری اعم از سوزش، درد، زخم و … را تجربه کردید بایستی به پزشک مراجعه نمایید. احساس سوزش در دهان، نشانه روشنی است که شما نیاز به کمک های بهداشتی دهان دارید. سندرم سوزش دهان ( BMS ) وضعیت دردناکی شناخته میشود که میتواند به شکل سوزش، تاول، مور مور شدن و بی حسی ادامه پیدا کند. همچنین میتواند موجب خشکی دهان و یا تغییر طعم دهان شود.

این درد و ناراحتی معمولا برای طولانی مدت ادامه میابد و عمدتا اثراتی را روی زبان ایجاد میکند. البته لب ها و سقف دهان نیز معمولا دچار آسیب میشوند. درد مرتبط با سندرم سوزش دهان میتواند برای چند ماه یا چندین سال طول بکشد. درد و سوزش ناشی از BMS برای برخی از بیماران ثابت است در حالی که این امکان وجود دارد که تعدادی از افراد مبتلا به این سندرم پس از خوردن و نوشیدن کمی دردشان تسکین یابد.

تشخیص سندرم سوزش دهان

تشخیص سندرم سوزش دهان دشوار است و میبایست حتما با پزشک متخصص مشورت کرد. برای تشخیص BMS اغلب از آزمایش خون، آزمایش بزاق دهان، آزمایش های تشخیص آلرژی و تصویر برداری استفاده میکنند. اگر تمام نتایج نشان دهنده سندرم سوزش دهان باشد و هیچ اتفاق دیگری باعث درد و خشکی دهان نشده باشد، شما را BMS اولیه تشخیص داده و اگر یک مشکل اساسی مانند دیابت، آلرژی، عفونت و کمبود تغذیه موجب این خشکی و درد باشد، پزشک BMS را ثانویه تشخیص خواهد داد.

درمان BMS اغلب از فرد به فرد متفاوت است و از آنجایی که بسیار پیچیده است، عوامل زیادی باید در روند درمان کنترل شوند. پزشکی میتواند درد و خشکی دهان را کنترل کند که سابقه درمان این نوع بیماری را داشته باشد.

چند نکته برای کاهش درد ناشی از سندرم سوزش دهان

چند نکته وجود دارد که میتواند درد و خشکی دهان را کاهش دهد تا بتوانید درمانی مفید و کارآمد برای این مشکل پیدا کنید:

  • نوشیدنی های خنک
  • جویدن آدامس
  • مکیدن یخ

منبع

توصیه میکنیم این مطلب را از دست ندهید:

تشخیص دیابت توسط دندانپزشک

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *