میان وعده ها و پوسیدگی دندان

اگر فلوراید را به عنوان بزرگترین محافظ علیه پوسیدگی بپذیریم، میان وعده های مکرر بزرگترین دشمن دندان خواهند بود. شما هر روز با چالش وعده های غذایی مکرر روبرو هستید. مهمترین مساله تعداد دفعات میان وعده های غذایی است. حقیقت آن است که زمان و تعداد دفعات خوردن میان وعده ها از اهمیت بیشتری نسبت به آنچه که افراد خانواده شما می خورند برخوردار است!

به شیرینی های کودکان توجه کنید!

کودکان زیر 7 سال در مقایسه با بقیه بچه ها و یا بزرگسالان بیشتر در معرض پوسیدگی دندان هستند. در واقع حفره های زود هنگام در کودکان مسئله ای بسیار جدی می باشد.

چگونه خوراکی میان وعده ای مناسبی راکه موجب پوسیدگی دندان نمی شود انتخاب کنیم؟

قبل از اینکه شروع به خوردن میان وعده ها نمایید از خود بپرسید این خوراکی که انتخاب کرده اید از چه موادی تشکیل شده است؟ آیا مملو از مواد قندی است؟ اگر چنین است دوباره فکر کنید و جایگزین بهتری انتخاب کنید و به یاد داشته باشید که برخی از  مواد شیرین کننده می توانند آسیب بیشتری به دندان ها برسانند. مواد شیرین کننده موجود در خوراکی های جویدنی و چسبناک (برخلاف غذاها که سریع جویده و بلع می شوند) مدت زمان بیشتری بر روی سطوح دندان ها باقی می مانند.

همینطور لازم است به زمان وتعداد دفعات میان وعده هایی که میخورید توجه نمایید. آیا شما در طول روز به طور مکرر ازخوراکی های شیرین استفاده می کنید یا فقط بعد از ناهار یک دسر ساده صرف می کنید؟ مواد اسیدی بعد از هر بار مصرف خوراکی های شیرین در محیط دهان شما تشکیل می شوند و حداقل بیست دقیقه طول می کشد تا خنثی شوند و در این مدت اثر مخرب خود را بر روی دندان های شما اعمال می کنند. بنابراین هر قدر تعداد دفعات میان وعده های شما بیشتر باشد مواد قندی بیشتری در اختیار باکتری های دهان قرار گرفته و اسید بیشتری تشکیل خواهد شد که خود موجب پوسیدگی دندان ها می گردد.

اگر شما می خواهید خوراکی های شیرین بخورید بهتر است آنرا به عنوا ن دسر بعد از وعده غذای اصلی صرف کنید (به جای چندین بار در طول روز) و بعد از هر بار خوردن غذا یا میان وعده، دندان های خود را با یک خمیردندان حاوی فلوراید به خوبی مسواک بزنید.

اگر شما مجبور هستید بین ساعات کلاس، قبل از خواب یا در طول روز چیزی را به عنوان میان وعده بخورید خوراکی هایی را انتخاب کنید که عاری از مواد قندی زیاد یا مواد چرب هستند.

میان وعده مناسب

مواد غذایی کم چرب مانند سبزی های خام، میوه های تازه و نان سبوس دار انتخاب های هوشمندانه و مناسبی هستند. فهرست پیشنهادی برای خوراکی های میان وعده ای که آسیب کمتری به دندان ها وارد می کنند به صورت زیر است.

میوه ها و سبزیجات

میوه های گوشت دار، پرتقال، نارنگی، سیب، گریپ فروت، گلابی، هندوانه، کرفس، هویج، گل کلم، گوجه، آب میوه های بدون قند و آب سبزیجات.

غلات

نان، حبوبات فاقد قند، ذرت بو داده و بدون کره، چوب شور های کم نمک.

شیر و لبنیات

شیر کم چرب یا بدون چربی، ماست کم چرب یا بدون چربی، پنیر کم چرب یا بدون چربی.

مواد گوشتی، آجیل و تخمه ها

گوشت مرغ، بوقلمون، تخمه کدو ، تخمه آفتاب گردان.

به یاد داشته باشید :

·   از خوراکیهای شیرین به ندرت استفاده نمایید.

·   از خوردن خوراکی های بین وعده ای شیرین تا حد ممکن اجتناب کنید.

·   مواد غذایی فاقد چربی یا کم چرب از گروه مواد اصلی غذایی بخورید.
·   بعد از خوردن غذا یا خوراکی های بین وعده ای دندان های خود را با خمیردندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *