لکه روی دندان به چه دلیل ایجاد میشوند؟

دندان های سفید و زیبا از مهمترین دلایل زیبایی افراد است، ولی گاهی وقت ها  بدلیل رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، لکه هایی زرد و یا قهوه ای رنگ بر روی قسمتی از دندان ایجاد می شود، در مطلب زیر به پیشگیری، درمان و علل ایجاد لکه روی دندان خواهیم پرداخت.

انواع لکه روی دندان

لکه‌های دندان به دو نوع اصلی لکه‌های خارجی و لکه‌های ذاتی طبقه بندی می‌شوند. یک راه ساده برای تشخیص این دو دسته لکه بر روی دندان این است که، لکه سفید روی سطح خارجی دندان ها ایجاد شده و لکه‌های ذاتی بر روی لایه داخلی دندان ها تاثیر گذار است.

لکه های خارجی دندان

همانطور که گفتیم، این نوع لکه روی سطح خارجی دندان ایجاد می‌شود. این نکته نشان میدهد که لکه های خارجی، نتیجه عادات نامناسبی مانند مسواک نزدن، نخ دندان نکشیدن و عدم مراجعه به دندانپزشک (در دوره های زمانی مشخص) است. گفتنی است که نوشیدن قهوه، چای، مشروبات الکی وسیگار نیز میتواند موجب ایجاد این نوع لکه روی دندان شود.

لکه های ذاتی دندان

این نوع لکه روی لایه های داخل دندان و در قسمت عاج دندان (یا ناحیه پالپ) ایجاد می‌شود. لکه های ذاتی در نتیجه آسیب‌ دیدگی (همچون شکستن یا تراشیدگی دندان)، مصرف داروهای آنتی بیوتیک و مشکلات فلوئوروزیس ایجاد می‌شوند. علاوه بر شرایط ذکر شده، ژنتیک نیز نقشی مهم در رنگ دندان ها و احتمال لک شدن آن‌ها دارد. در حقیقت ژنتیک می‌تواند با هر دو دسته لکه های داخلی و ذاتی مرتبط باشد.

درمان لکه روی دندان

به خوبی تمیز کردن دندان ها

با تمیز کردن به روش اولتراسونیک یا دیگر روش ها می‌توان لکه های سفید روی دندان را از بین برد. توجه داشته باشید که با سفید کردن دندان‌ها ظاهر دندان های مبتلا به فلوئوروزیس موقتاً بدتر به نظر خواهد رسید.

ونیر لامینت

استفاده از ونیرهای پورسیلین راهکار دیگری برای رفع لکه های سفید روی دندان است. ونیرها روکش های سفارشی بوده که برای بهبود ظاهر دندان هر بیمار ساخته می‌شوند این ونیرها بیشتر برای استفاده افراد مبتلا به فلوئوروزیس شدید استفاده میشود.

باندینگ

باندینگ یک نوع پوشش دندانی است که با رزین های بسیار قوی به مینای دندان چسبانده می‌شود.

روکش دندان

روکش‌ دندان، پروتزی ثابت است که به دندانها یا ایمپلنت ها میچسبانند. روکش ها معمولا کل دندان لکه دار را پوشش میدهند.

خمیرهای  MI

خمیرهای MI از کلسیم فسفات ساخته می‌شوند که در برخی موارد همراه با روش های میکرو ابریژن در جهت کاهش تغییر رنگ دندان استفاده میگردند.

اقدامات موثر، جهت پیشگیری از لکه های دندانی

بهترین کار برای دوری از لک روی دندان پیشگیری از ایجاد آن است که انجام این مهم با در نظر گرفتن شرایط زیر امکان‌پذیر میگردد:

قطعا بهترین کار برای پیشگیری از لک روی دندان ،رعایت منظم و دقیق بهداشت دهان و دندان، مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن است.

جهت بهتر شدن وضعیت بهداشت دهان و دندان لازم است مقدار مصرف سبزیجات و میوه را در رژیم غذایی (که موجب سفید شدن دندان ها نیز میشود) افزایش دهیم. مصرف این مواد غذایی، ترشح بزاق در دهان را افزایش داده و از پوسیدگی مینای دندان و تغییر رنگ احتمالی آن جلوگیری مینماید.

افراد سیگاری باید بدانند که ترک سیگار بمنظور اجتناب از آسیب های احتمالی وارده بر دندان، امری ضروری و مهم است. افراد مبتلا به سیگار بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های دندان و لثه قرار دارند. دندان این افراد معمولا در طولانی مدت دچار لک میشود.

مراجعه منظم به دندانپزشک جهت معاینه دندان و جرم‌گیری آن ها لازم و ضروری است. این معاینات میبایست دوبار در سال انجام گردد. بنابراین می‌توان لک ایجاد شده روی دندان را در مراحل اولیه آن‌ شناسایی و درمان کرد.

مصرف مقدار زیاد آب نیز میتواند موجب پاک شدن دندان و رفع باکتری های مضر ایجاد شده بر روی آن‌ شود. به این ترتیب احتمالاً از ایجاد لکه روی دندان پیشگیری خواهد کرد.

منبع:

studiobsmiles.com

bluecourtdental.com

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *