غذاهای مفید برای لثه

لثه ها قهرمان دهان شما هستند. آن ها جای دندان ها را محکم نگه داشته و هر روز با باکتری های مضر مبارزه می کنند. با اینکه ما همیشه از دندان هایمان مراقبت می کنیم، اما ممکن است فراموش کنیم که از لثه هایمان نیز مراقبت کنیم. یکی از راه هایی که می توانیم از سلامت لثه هایمان اطمینان حاصل کنیم از طریق رژیم غذایی مناسب است. در ادامه این مقاله ما غذاهای مناسب لثه را معرفی کرده ایم. شما می توانید به راحتی این غذاها را در رژیم غذایی خود جای دهید.

پیاز

پیاز، غذایی بسیار عالی برای لثه است چرا که پیاز باکتری های دهان را خنثی می کند. پیاز می تواند انواع باکتری هایی که موجب بیماری های لثه و پوسیدگی می شوند را از بین ببرد. به منظور داشتن لثه هایی سالم،  پیاز بیشتری را در رژیم غذایی خود جای دهید، به عنوان مثال در سالاد، ساندویچ و برگر، در سوپ و… .

سبزیجات

سبزیجاتی مانند کلم پیچ و اسفناج سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مفید برای دهان شما هستند. به ویژه این سبزیجات دارای ویتامین ث هستند که تولید گلبول های قرمز را بهبود بخشیده و التهاب را کاهش می دهد. هردوی این مزایا در برابر تحریکات و بیماری های لثه به شما کمک می کند. این دسته از سبزیجات به دلیل بالا بودن فیبر، نیاز به جویدن بیشتری دارد که برای لثه مفید است (جویدن موجب تولید بزاق بیشتر می شود). این امر به پاکسازی دهان از ذرات غذا، باکتری و پلاکی که ممکن است در نزدیکی خط لثه به دندان ها چسبیده باشد، منجر می شود. با این سبزی ها سالاد درست کنید، در کنار غذای اصلی میل کنید و یا آن ها را در سوپ و ساندویچ مصرف کنید.

چای سبز

تحقیقات نشان داده که این نوع چای سرشار از آنتی اکسیدان به دفع التهاب در بدن کمک می کند. چای سبز دارای نوع خاصی آنتی اکسیدان به نام کتچین است که با التهاب لثه که توسط باکتری های موجود در دهان ایجاد می شود، مبارزه می کند. سعی کنید روزانه یک لیوان چای سبز بنوشید تا لثه هایی سالم داشته باشید.

فلفل و مرکبات

ویتامین ث در غذاهایی مانند فلفل دلمه ای (در هر رنگی) و میوه های اسیدی مانند پرتقال، کیوی، آناناس و توت فرنگی به وفور یافت می شود. آن ها را در رژیم غذایی خود جای دهید تا از خواص ضد التهابی این ویتامین با خوردن اسموتی، سالاد و در ترکیب با ماست، استفاده کنید.

کرفس، هویج و سیب

غذاهای ترد در پاکسازی دهان از ذرات غذا وپلاک بسیار مفیدند. خوردن غذاهای ترد مثل کرفس، سیب و هویج بین دندان ها می رود و به شما احساس تازگی می دهد. میوه ها و سبزی های ترد، دارای فیبر زیادی بوده که به معنی زمان طولانی تر جویدن و در نتیجه تولید بزاق بیشتر است. بزاق برای شستن دهان از باکتری های موجود در نزدیکی خط لثه بسیار مفید است. از این میوه ها و سبزیجات به عنوان میان وعده استفاده کنید تا از شر ذرات غذا خلاص شوید.

شیر، ماست و پنیر

لبنیات به دلیل بالا بودن کلسیم، ماده معدنی مفید برای استحکام استخوان ها، برای دندان ها بسیار مفیدند اما شاید جالب باشد بدانید که برای سلامت لثه نیز کاربرد دارند. این امر به دلیل وجود پروتئین کازئین در لبنیات است که به خنثی سازی اسیدهای ایجاد شده از باکتری ها در دهان می انجامد. این اسیدها برای مینای دندان و بافت لثه مخرب بوده و می تواند موجب تحریک و حتی بدتر شود. از لبنیات به میزان مناسبی در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

در تعطیلات نوروز مراقب دندان های خود باشید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *