دلیل حساسیت دندان به سرد و گرم شدن چیست؟

حساسیت دندان

تقریبا همه ما دچار حساسیت دندان بوده ایم و درد آن را تجربه کرده ایم. حساسيت دندان (حساسيت شديد عاج دندان نيز ناميده مي شود) معمولا به صورت ناراحتی طولانی مدت دندان يا درد پس از خوردن غذای سرد، نوشيدن مايعات سرد و تنفس هوای سرد نمايان میشود.

همه ما حداقل یکبار با گاز زدن چیزی سرد دچار درد دندان شده ایم. به این‌ دلیل که دندان‌ها مقداری از پوشش مینای خود را از دست داده‌‌اند. در زیر مینای دندان مجاری لانه زنبوری ریزی وجود دارد که پر از مایع است. این مجاری مستقیماً با مغز دندان در ارتباط است که حاوی گوشتینه و عصب حساس دندان میباشد. به‌ طور طبیعی، بزاق دهان باعث تجمع و رسوب کلسیم بر روی مینای دندان شده و از باز شدن این مجاری جلوگیری مینماید.

اما مسواک زدن شدید و زیاد (خصوصاً با مسواک زبر)، خوردگی لثه‌ ها، خوردن غذاهای اسیدی و دندان‌ قروچه، پوشش محافظ دندان را از بین برده و انتهای مجاری را لخت می‌کنند. ترک‌ خوردگی دندان‌ها و افتادن قسمت های پر شده دندان نیز مجاری و گاهی حتی خود گوشتینه دندان را نیز لخت می‌کنند.

به هر علت، زمانی که انتهای مجرا لخت شود، تغییر ناگهانی دمای دهان باعث جا به‌ جا شدن سریع مایع درون آن می‌گردد. این حرکت موجب تیر کشیدن دندان می‌شود. خورده شدن مینای دندان باعث واکنش‌های دردناک به خوراکی‌های سرد می‌شود. اگر دندانتان به چیزهای گرم حساس است یا اگر حساسیت به چیزهای سرد بیش از چند لحظه طول می‌کشد، احتمالاً دچار التهاب بازگشت‌ ناپذیری شده‌اید که ممکن است باعث آبسه دندان (التهاب پر از چرک) شود.

مهمترین عوامل ایجاد حساسیت دندان

  • تحليل رفتن و خوردگی لثه ها

مشکل هنگامی شروع می شود كه لثه ها دچار تحليل میشوند. لثه ها، ريشه هاي دندان را پوشانده و از نفوذ تحريك كننده ها به منافذ عاج دندانی جلوگیری ميكنند. لثه ها مثل يك پوشش محافظتی، ريشه های دندان را مي پوشانند. با خوردگی لثه، ريشه های زيرين دندان ها بدون محافظ ميشوند. مشاوره با دندانپزشك راجع به شناسايی دليل و توصيه های درمانی بهترين راه درمان است .

  • نمایان شدن عاج دندان (بدون محافظ)

در دندانهای سالم، عاج دندان (لايه درونی دندان) به كمك لثه ها و لايه محكم مينای دندان محافظت می شود. وقتی مينای دندان از بين می رود يا هنگامی كه لثه ها بر اثر مسواك زدن محكم يا استفاده از مسواك با الياف بسيار زبر، دچار خوردگی میگردند، ممكن است عاج دندان نمايان گردد.

در عاج دندان، تعداد زيادی منفذ وجود دارد كه با عصب موجود در عمق دندان مرتبط است. سرما، گرما يا شيريني میتواند سبب تحريك آن و متعاقبا تحريك عصب هايی شود كه ايجاد حساسيت، ناراحتی و درد مي كنند.

منبع:

allremedies.com

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *