آبسه چیست و چگونه درمان می شود؟

آبسه چیست؟

آبسه دندان و آبسه لثه ، عفونتی در درون دندان و بین دندان و لثه است که درد آن می تواند خیلی ناگهانی آغاز شود. شاید به نظر خیلی ناگهانی باشد اما آبسه احتمالا سالها در حال شکل گیری بوده است.

آبسه دندان و آبسه لثه چه تفاوتی دارند؟

دو نوع آبسه وجود دارد: آبسه دندانی و آبسه لثه

آبسه دندان: زمانی که آبسه در درون دندان رخ می دهد

آبسه لثه: زمانی که آبسه بین دندان و لثه ایجاد می شود. بخصوص کسانی که دچار ژنژویت یا بیماری های لثه هستند، غذا بین دندان و لثه گیر کرده و موجب عفونت می شود.

چگونه بفهمیم که دچار آبسه شده‌ایم؟

درد. مطمئن نیستید که مشکل شما آبسه است یا نه؟ اگر واقعا آبسه داشته باشید، شک نخواهید داشت، میدانید که مشکلی وجود دارد. بله، درد آن تا این حد شدید است. به آرامی با یک درد ضربان دار شروع می شود ولی به سرعت شدت می گیرد.

مهم ترین نشانه آبسه درد غیرقابل چشم پوشیست. درد می تواند آزاردهنده ولی غیرقابل تحمل باشد، ضربانی یا دردی که شما را به زانو درآورد.

درد همچنین ممکن است با یک یا تعدادی از این عوارض همراه باشد:

  • حساسیت به گرما یا سرما
  • ضعف به طور کلی
  • ورم فک بالا یا پایین
  • ورم غدد لنفاوی در گردن یا زیر فک
  • تب
  • نفس بد بو
  • طعم تلخ در دهان (معمولا شور توصیف می شود)
  • همراه شدن جویدن با درد
  • درد در استخوان اطراف دندان دارای آبسه
  • درد شدید در لثه

عوامل ایجاد آبسه دندان و آبسه لثه کدامند؟

چه نیروهایی در کنار هم موجب آبسه دندان و لثه، این عفونت فلج کننده میشوند؟

دو عامل اصلی می تواند موجب آبسه دندان و لثه شود. اولین (و رایج ترین) علت آن پوسیدگی شدید دندان است. این پوسیدگی تقریبا همیشه با یک رژیم غذایی نامناسب، شامل مقادیر زیادی شکر، غذاهای فراوری شده و کربوهیدرات های پالایش شده می باشد.

دومین دلیل  آبسه، ضربه فیزیکی به دندان می باشد. اگر ضربه به دندان بخورد و در نتیجه بشکند یا ترک بردارد، در معرض عفونت قرار می گیرد.

پوسیدگی درمان نشده، ترک یا شکستگی دندان می تواند در  را برای ورود باکتری به پالپ دندان، که مرکز دندان است، بگشاید. پالپ شامل تمام اجزای حیاتی دندان، مانند رگ های خونی و اعصاب است.

زمانی که باکتری به درون پالپ دندان راه بیابد منجر به تورم، التهاب و چرک می شود. این امر موجب می شود به دندان فشار بیاید، به همین دلیل است که شما درد شدیدی حس می کنید. زمانی که آبسه را تخلیه می کنید، درد تقریبا همان لحظه از بین می رود. با این حال از بین رفتن درد به معنای رهایی شما نیست. عفونت همچنان پابرجاست و باید درمان شود.

آبسه چگونه درمان می شود؟

نمی دانید هنگام مراجعه به دندانپزشک برای درمان عفونت باید انتظار چه چیزی را داشته باشید؟

ایتدا دندانپزشک دندان را به صورت فیزیکی معاینه می کند. دندان دارای آبسه معمولا با لثه قرمز و متورم همراه است. ممکن است کمی درد داشته باشید اما خبر خوب این که درد شما تقریبا رو به پایان است.

معمولا دندانپزشک از دندان شما عکس برداری با اشعه ایکس هم انجام می دهد تا استخوان ریشه دندان شما را چک کند، چرا که معمولا هنگام بروز آبسه بخشی از استخوان سر ریشه دندان از بین می رود.

هدف اصلی دندانپزشک، درمان آبسه دندان و از بین بردن عفونت و پیشگیری از کشیدن دندان می باشد.

احتمالا دندانپزشک برای شما آنتی بیوتیک تجویز می کند تا با عفونت مبارزه کند. برای درمان درد هم معمولا مسکن های مختلفی با توجه به میزان درد تجویز خواهد شد.

آیا می‌توان صبر کرد تا آبسه دندان و لثه خودبه خود درمان شود؟

شاید شما با خود کلنجار بروید که آیا می توانید صبر کنید تا آبسه خودبه خود درمان شود یا خیر؟

آخرین کاری که شما می خواهید انجام دهید صبر کردن است. درد عفونت شما ممکن است آرام شود ولی دلیل آن از بین رفتن عفونت نیست بلکه دلیل آن از بین رفتن ریشه دندان است. این امر جلوی عفونت را نمی گیرد. حتی بدون درد هم عفونت گسترش می یابد و با اینکار بافت های اطراف خود را نیز از بین می برد و در نهایت منجر به مشکلات بزرگتری می شود.

با شروع درد از قرص هایی مانند ادویل برای آرام شدن درد استفاده کنید و حتما در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید تا درمان اصلی و مصرف آنتی بیوتیک را شروع کنید.

فراموش نکنید که آبسه به صورت خود به خود درمان نمی شود و عفونت گسترش می یابد و آسیب های جدی به دندان و لثه های شما وارد می کند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
تلگرام
واتس‌اپ
فییسبوک
تویتر
لینکدین
پینترست
ایمیل
مقالات مرتبط

5 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *